Naturalny dom
- Details
- Published on Friday, 29 October 2010 15:43
- Written by Administrator
- Hits: 1283
N A T U R A L N Y D O M
budowany jest w gminie Podedwórze w ramach projektu „ Tradycja i praca” finansowanego z Unii Europejskiej w ramach EFS.
Budynek powstaje na fundamencie z kamienia polnego i drewnianym szkielecie, który zapewnia bezpieczeństwo konstrukcyjne domu. Cegły z gliny i słomy, które wykonali uczestnicy warsztatów, tworzą komfortową samonośną izolację cieplną ścian i sklepienia. Dom będzie przykryty osikowym drewnianym dachem.
Jest to propozycja całkowicie ekologicznego domu o następujących zaletach:
-
używa miejscowe materiały budowlane występujące w obfitości w naturze ( glina, piach, kamień ) lub łatwo odnawialne ( np. drewno topoli, osiki ) ;
-
oszczędza energię - na budowę naturalnego domu zużywa się 15% energii w porównaniu z innymi współczesnymi technologiami ;
-
nie zanieczyszcza atmosfery, dzięki brakowi procesów wypalania ;
-
nie pozostawia żadnych odpadów,
-
po zużyciu technicznym następuje recykling całego domu.
Swoje budowle i domy mieszkalne starożytni wznosili z naturalnych materiałów.
Różnorodność takich materiałów do budowy domów jest duża. Najczęściej stosuje się ziemię , drewno , kamień , trawy – głównie bambus i trzcinę, a także słomę, jutę , wełnę czy liście. W naturalnym domu przebywa się wśród materiałów żywych , posiadających własną aurę .
W naturalnym domu jest się swobodnie owiewanym przez korzystne dla zdrowia promienie z ziemi i z kosmosu. Żyje się w Naturze.
Współczesne domy zamienione zostały w syntetyczne klatki z stali, szkła, betonu, plastyku i izolują nas od życiodajnej energii Natury, zwanej PRANA ( Indie ), CHI ( Chiny ) lub KI (Japonia). Badacze niemieccy udowodnili już, że przez ściany i stropy naszych domów z syntetycznych materiałów budowlanych przenika jedynie 15 % korzystnych dla zdrowia promieni z ziemi i kosmosu.
W Polsce najlepszą propozycją budowy domu naturalnego jest technologia , w której cegły z gliny zmieszane ze słomą, suszone na słońcu i wietrze, wypełniają drewniany szkielet. Taki mur zapewnia komfort wnętrza, nieosiągalny w domach z innych materiałów budowlanych, także w domach z klimatyzacją.
Mur z gliny i słomy „oddycha”, wchłania nadmiar wilgoci z wnętrza, ponadto promieniuje przyjemnym ciepłem, stwarzając komfort psychiczny mający korzystny wpływ na zdrowie mieszkańców.
Stwierdzono ponadto, że glina ma właściwości lecznicze : anty-alergiczne i anty-bakteryjne, poprzez swoje własności antystatyczne redukuje zawartość kurzu w powietrzu, zwiększa odporność skóry na mikroorganizmy , zapobiega wysychaniu śluzówki dróg oddechowych, sprzyja pozytywnej jonizacji powietrza.
Trwałość domów z gliny i słomy potwierdzają używane do dzisiaj m.in. w Polsce, Niemczech, Anglii kilkusetletnie domy.
Najstarsze fragmenty budownictwa z ziemi w Gourna w Egipcie , które dotrwały do naszych czasów, pochodzą z ok. 3 200 roku pne.
Powrót do wiedzy starożytnych w budowie domów mieszkalnych jest nieunikniony.
Zdrowe domy, postawione w dobrych miejscach, z harmonijnie dobranymi kształtami, z naturalnych materiałów, pozwalające na przebywanie w nich w Naturze są domami przyszłości.
Dzięki szkoleniu zawodowemu jakim były warsztaty budownictwa z gliny i słomy posiadamy wykwalifikowaną ekipę budowniczych, którzy są gotowi budować takie domy .
Posiadamy jeszcze miejsca na szkolenia :
-
Krycie dachów strzechą
-
Budowa kominków
-
Haft
-
Koronka
-
Etnografia
INFORMACJE I ZAPISY: e-mail:tradycja @gmina-podedworze.pl; WWW.gmina-podedworze.pl; tel: 83 379 50 01; 510 641 258; 695 993 378
Ogłoszenie
- Details
- Published on Tuesday, 26 October 2010 10:29
- Written by Administrator
- Hits: 1443
Gmina Podedwórze ogłasza konkurs na stanowisko: Opiekun świetlicy środowiskowej w ramach realizacji projektu „Nowa Perspektywa” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu VII. Promocja integracji społecznej, Działania 7.2. Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej; Poddziałania 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w okresie od 01.10. 2010 r. do 30. 09. 2012 r.
WYMAGANIA OBOWIĄZKOWE:
-
wykształcenie wyższe (dyplom)
-
przygotowanie pedagogiczne (dyplom, świadectwo, zaświadczenie)
-
doświadczenie w prowadzeniu zajęć z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi (zaświadczenie, oświadczenie)
-
znajomość pojęć organizowania i funkcjonowania organizacji pozarządowych (oświadczenie)
-
znajomość zasad funkcjonowania świetlic środowiskowych – podstawy prawne (oświadczenie)
-
znajomość obsługi programów komputerowych Word, Excel, Microsoft Office (zaświadczenie, oświadczenie)
-
umiejętność korzystania z Internetu - poczta elektroniczna (oświadczenie)
-
znajomość środowisko, w którym realizowany będzie projekt (oświadczenie)
-
znajomość PO KL (1 szkolenie)
-
znajomość Ustawy o pomocy społecznej (oświadczenie)
-
znajomość rozporządzenia MP i PS w sprawie Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych (oświadczenie)
-
znajomość ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (oświadczenie)
WYMAGANIA DODATKOWE:
-
prawo jazdy kat. B
Dokumenty należy złożyć do Urzędu Gminy w sekretariacie pok. nr 4 do godziny 15 00 do dnia 28.10.2010 lub listownie na adres: Gmina Podedwórze
Podedwórze 44
21-222 Podedwórze
z dopiskiem „Konkurs na Opiekuna świetlicy środowiskowej”.
Osoba aplikująca dokumenty winna złożyć swoje CV.
Dokumenty załączane w formie kopii osoba składająca zobowiązana jest do poświadczenia ich zgodności z oryginałem.
Do dokumentów należy dołączyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r. oraz oświadczenie o niekaralności.
Z osobą, która spełni powyższe warunki zostanie podpisana umowa na czas określony do 30. 09. 2012 r.
Wójt Gminy Podedwórze
Krzysztof Chilczuk
Druk oświadczenia znajdą Państwo w tym miejscu.
Wycieczka do lublina
- Details
- Published on Thursday, 14 October 2010 11:02
- Written by Administrator
- Hits: 1307
Projekt „Akademia Efektywnej Nauki”
realizowany w ramach PO KL współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach EFS
Umowa nr 359/POKL.09.01.02-06-064/10-00 z dnia 26.07.2010r.
Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych
Sprawozdanie
z Jednodniowej Wycieczki do Lublina - 28.09.2010r.
Cel i założenia programowe:
-
wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez rozszerzenie oferty edukacyjnej prowadzonej w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
-
udział uczniów zajęć matematycznych w pokazach fizyko-chemicznych organizowanych przez Instytut Fizyki UMCS i Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Fizycznego;
-
wzrost zainteresowań uczniów w zakresie kompetencji kluczowych – naukowo-techniczne;
-
uczeń zdobędzie nowa wiedzę lub poszerzy posiadaną na temat zjawisk zachodzących
w otaczającym nas świecie i praw, jakim one podlegają; -
wyjście do kina na film pt. „Street Dance”;
-
kształtowanie kompetencji społecznych.
Fizyka to nauka łącząca wiele dziedzin. Obserwujemy otaczający nas świat, zastanawiamy się jakim prawom on podlega, poznajemy teorię. Uczniowie uczestnicząc w pokazach fizyko-chemicznych organizowanych przez Instytut Fizyki UMCS i Oddział Lubelski Polskiego Towarzystwa Fizycznego mogli zderzyć teorię z praktyką. Ideą pokazów jest popularyzacja fizyki poprzez prezentację tematycznie dobranych, ciekawych a nieraz wręcz fascynujących dzieci i młodzież eksperymentów fizycznych. Uczniowie obejrzeli zarówno eksperymenty trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania
w warunkach szkolnych jak i te, które przy pomocy prostych środków można przeprowadzić we własnym zakresie. Były też takie, które sami mogli wykonać. Doświadczenia dotyczyły zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie i praw, jakim one podlegają z dziedzin: zimno-ciepło, poprzez zabawę do praw fizyki, dynamika ruchu obrotowego oraz zjawiska optyczne – widzenie. Kolejnym punktem wycieczki był spacer po Starym Mieście, dzięki któremu uczniowie mogli podziwiać piękno i elegancję starych kamienic. Następnie, starsi uczestnicy wycieczki wybrali się do Cinema City na projekcję filmu pt. „Street Dance”. Śledzili oni losy bohaterów – tancerzy ulicznych, zmuszonych do pracy z tancerzami ze szkoły baletowej. Połączyła ich jednak pasja i pragnienie zajścia wysoko. „Street Dance” to ciekawa choreografia i porywające rytmy przebojów m.in. takich wykonawców, jak: N-Dubz, Chipmunk, Pixie Lott, Cheryl Cole oraz Tinie Tempah. Natomiast najmłodszym uczniom niezapomnianych wrażeń dostarczyła oglądana bajka pt. „Biała i Strzała podbijają kosmos”. Wspaniała, malowniczo zrealizowana animacja wzrusza, zaciekawia i uczy, że nawet ktoś zupełnie od nas różny, może zostać naszym najlepszym przyjacielem. Pokazuje, że razem łatwiej wyplątać się nawet z największych tarapatów i, że czasem warto oddać ostatnią kość, żeby zyskać kumpla na całe życie. Dzieci z zaciekawieniem oglądały przygody tytułowych bohaterów. Mimo, iż wieczorem można było dostrzec zmęczenie na buziach dzieci i to, że chciało im się spać, to wrażenia z pobytu w Lublinie stanowiły tak silny bodziec, że w powrotnej drodze do domu opowieściom nie było końca. W opinii uczniów wycieczka do Lublina była nie tylko wartościowa pod względem naukowym, ale także sprzyjała integracji grupy i współdziałania w niej.
Promocja Projektu „Modernizacja i rozbudowa składowiska odpadów komunalnych we Włodawie w celu utworzenia Zakładu Zagospodarowania Odpadów”
- Details
- Published on Monday, 04 October 2010 11:37
- Written by Administrator
- Hits: 1708
Międzygminny Związek Celowy z siedzibą we Włodawie, którego członkami są: mina Miejska Włodawa, Gmina Włodawa, Gmina Hańsk, Gmina Stary Brus, Gmina Wyryki, Gmina Sławatycze, Gmina Sosnowica, Gmina Hanna, Gmina Sosnówka, Gmina Podedwórze,w partnerstwie z powiatem włodawskim realizuje projekt „Modernizacja i rozbudowa składowiskaodpadów komunalnych we Włodawie w celu utworzenia Zakładu Zagospodarowania Odpadów” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej VI Środowisko i czysta energia, Działania 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria II: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
współfinansowanego ze środków europejskich.
Okres realizacji Projektu: 01.10.2009 r. – 30.12.2011 r.
W ramach projektu przewiduje się realizację następujących działań:
1. Modernizacja składowiska odpadów we Włodawie.
Zakład realizowany będzie w oparciu o istniejące składowisko odpadów komunalnych we Włodawie. Zasięgiem swym obejmować będzie powiat włodawski oraz część powiatów bialskiego i parczewskiego.
W skład projektowanego Zakładu wejdą następujące elementy:
a) budynek sortowni odpadów z wiatą magazynową oraz sortownią surowców wtórnych z sitem do oddzielania frakcji drobnej organicznej o wydajności 50 ton na dobę,
b) budynek myjni pojemników, środków transportowych i surowców wtórnych,
c) wiata do rozdrabniania odpadów wielkogabarytowych,
d) boksy na surowce wtórne,
e) budynek socjalny,
f) pryzmy energetyczne,
g) stanowisko kompostera frakcji organicznej,
h) zbiornik odcieków,
i) system instalacji odwadniająco-nawilżającej,
j) kwatera na odpady zawierające azbest,
k) kwatera balastu prasowanego.
2. Selektywny system zbiórki odpadów.
Na podstawie analizy opcji wybrano do realizacji trzeci wariant selektywnej zbiórki odpadów, który oparty jest o system zbiórki odpadów u źródła. Odpady niebezpieczne zbierane będą do worków foliowych o pojemności 0,06 m3 w terenach zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej, zarówno w obszarach miasta i wsi. W obszarach zabudowy wielorodzinnej miejskiej oraz wiejskiej odpady te będą zbierane do pojemników o pojemności 1,1 m3, dołączane do gniazd zbiórki, zarówno w systemie dwu jak i wielopojemnikowym. Akcja zbiórki odpadów niebezpiecznych odbywać się będzie minimum dwa razy do roku.
3. Zintegrowany system obsługi Zakładu Zagospodarowania Odpadów komunalnych we Włodawie. Docelowy system komputerowy będzie obsługiwał Zakład Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w lokalizacji obecnie funkcjonującego Składowiska Odpadów Komunalnych we Włodawie, a także podmiot zarządzający ZZO w zakresie administracji i księgowości. System będzie realizował:
- prowadzanie księgowości i zarządzanie finansami podmiotu zarządzającego Zakładem Zagospodarowania Odpadów Komunalnych,
- zarządzanie personelem podmiotu zarządzającego oraz personelem ZZO,
- zarządzanie majątkiem, a w szczególności środkami trwałymi ZZO, w tym instalacjami przetwarzającymi odpady oraz pojazdami przeznaczonymi do transportu odpadów.
- obsługę procesu zarządzania i monitorowania odpadów, a w szczególności przetwarzania i składowania odpadów,
- zarządzanie procesem zbierania odpadów,
- zarządzanie kontaktami z klientem,
- tworzenie raportów dla zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
W ramach projektu osiągnięte zostaną następujące produkty projektu:
- Liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC): 30 szt.
- Liczba wybudowanych kompostowni : 1 szt.
- Liczba zmodernizowanych składowisk: 1 szt.
- Liczba wybudowanych sortowni: 1 szt.
- Powierzchnia przebudowanych/zmodernizowanych składowisk odpadów: 5,96 ha
- Liczba zakupionych pojemników do selektywnej zbiórki odpadów: 3.000 szt.
- Liczba zakupionych samochodów wysokiego zgniotu: 6 szt.
- Liczba wybudowanych kwater składowania azbestu: 1 szt.
Realizacja Projektu ma na celu stopniowe rozwiązanie problemów i niedoborów gminy w zakresie podstawowych inwestycji infrastrukturalnych. W wyniku Projektu zrealizowane będą cele ogólne, jak też wynikające z nich cele bezpośrednie. Celami szczegółowymi Projektu są:
- poprawa poziomu ochrony środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie zanieczyszczeń wód
podziemnych i gleb,
- poprawa warunków i wzrost komfortu życia mieszkańców,
- promocja gminy jako miejsca oferującego wysoki komfort bytowania i atrakcyjne miejsce wypoczynku oraz aktywnej rekreacji,
- zmniejszenie ilości deponowanych odpadów w wyniku wprowadzenia wcześniejszej segregacji z jednoczesnym zwiększeniem ilości odpadów podlegających odzyskowi,
- wyeliminowanie możliwości składowania odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych,
- przedłużenie żywotności eksploatowanego składowiska,
- utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy oraz tworzenie nowych.
Bezpośrednim efektem realizacji Projektu będzie oddanie do użytku nowego składowiska odpadów o powierzchni 5,96 ha.
Realizacja przedmiotowego Projektu pozwoli rozwiązać problemy, a tym samym przyczyni się do realizacji celu bezpośredniego i celów ogólnych Projektu, które wpisują się w cel szczegółowy RPO dla województwa lubelskiego, jakim jest poprawa warunków inwestowania
w województwie z poszanowaniem zasady zrównoważonego rozwoju.
Do celów ogólnych Projektu zalicza się:
- rozwój i wzrost konkurencyjności sektora MŚP na terenie objętym oddziaływaniem Projektu,
- podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów objętych Projektem,
- poprawa walorów środowiska naturalnego.
Do celów bezpośrednich Projektu należą
- poprawa gospodarki odpadami poprzez:
- zwiększenie udziału odpadów segregowanych w ogólnej ilości odpadów,
- usuwanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych zawierających azbest,
- likwidacja dzikich wysypisk,
- zwiększenie liczby gospodarstw domowych i mieszkańców objętych system zbiórki odpadów (w tym przede wszystkim selektywnej).
Reasumując, należy stwierdzić, że Projekt będzie miał pozytywny wpływ na otoczenie społeczno – gospodarcze, zarówno w aspekcie jakości życia mieszkańców na terenie objętym Projektem, jak również dla poziomu ochrony środowiska naturalnego.
W ramach projektu osiągnięte zostaną następujące wskaźniki rezultatu:
- przewidywana całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC) - 30 szt.
- liczba osób objętych selektywną zbiórką: odpadów 41.278 osoby
- moc przerobowa zakładu odzysku i unieszkodliwiania odpadów: 50 Mg/doba
- liczba mieszkańców obsługiwanych przez składowisko odpadów: 41.278 osób
- ilości odpadów poddawanych segregacji: 4,6 Mg/doba.
Pozytywny wpływ Projektu na jakość środowiska wynika z jego charakteru. Dzięki realizacji zaplanowanych działań znacząco ograniczony zostanie negatywny wpływ aktualnej gospodarki odpadami na terenie objętym oddziaływaniem projektu. Wynika to z faktu, że w chwili obecnej głównym sposobem unieszkodliwiania jest składowanie odpadów. Ponadto praktycznie nie istnieje selektywny system zbiórki odpadów. Po realizacji projektu część odpadów będzie podlegała odzyskowi, dzięki czemu znacząco zmniejszy się ilość odpadów trafiających na składowisko.
Dzięki wprowadzeniu zróżnicowanych systemów zbiorki będzie zmieniał się rodzaj odpadów, a mianowicie, zwiększy się ilość odpadów zbieranych selektywnie kosztem ilości odpadów zmieszanych. Pozwoli to na wysortowanie i odzysk surowców wtórnych nadających się do ponownego przetworzenia oraz przetworzenie poprzez proces kompostowania odpadów organicznych. Wszystkie te zamierzenia pozwolą na zmniejszenie ilości balastu trafiającego
na kwatery, zmniejszenie ilości odpadów organicznych, co jest zgodne z założeniami Krajowego Planu Gospodarki Odpadami, jednocześnie wpłyną na bardziej racjonalne wykorzystanie i wydłużenie okresu eksploatacji składowiska.
Realizacja projektu spowoduje ograniczenie oddziaływania na środowisko. Zostanie ograniczona emisja zanieczyszczeń do powietrza poprzez wprowadzenie zamkniętego procesu przetwarzania odpadów organicznych w komposterze oraz pryzmach energetycznych. Nastąpi całkowite wyeliminowanie możliwości zanieczyszczenia wód podziemnych i powierzchniowych.
Zostanie to osiągnięte poprzez zastosowanie warstwy uszczelniającej w postaci foli PEHD grubości 2 mm przesypanej warstwą ochronną, w której umieszczona zostanie instalacja zbierania odcieków połączona ze zbiornikiem na odcieki. Warstwa uszczelniająca położona zostanie na częściowo zrekultywowanej niecce, która eksploatowana była od 1973 r. Warstwa uszczelniająca zapobiegnie infiltracji wód opadowych przez złoże odpadów. Na warstwie uszczelniającej zlokalizowana zostanie kwatera robocza składowiska, na której unieszkodliwiane będą odpady balastu pochodzące z linii sortowniczej oraz stanowisko kompostera i pryzmy energetyczne. Budowa linii sortowniczej zapobiegać będzie zanieczyszczaniu gleb rozwiewanymi
odpadami. Odpady trafiające do instalacji na bieżąco będą rozładowywane do bunkra zasypowego linii i rozsortowywane. Odpady balastowe z linii wychodzić będą w postaci sprasowanych kostek.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013
Gmina Podedwórze - Nasza Mała Ojczyzna
- Details
- Published on Thursday, 30 September 2010 09:29
- Written by Administrator
- Hits: 1764
Promocja publikacji i konferencji historyczno-naukowej
w dniu 12 września 2010r.
Dzień 12 września 2010r. to było wielkie wydarzenie i święto w naszej Małej Ojczyźnie dla tych, którym przyszło tu żyć i dla przybyłych gości.
To nasze wczoraj tworzy nasze dziś i nasze jutro. Spotkanie LGD „Jagiellońska Przystań” współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w Operacji mającej na celu: Utrwalanie tradycji historyczno-kulturowej regionu poprzez wydanie publikacji. „Dzieje parafii w Opolu wpisane w dziedzictwo regionu” i zorganizowaniu konferencji naukowo-promocyjnej w ramach Operacji „Dzieje Parafii Opole wpisane w dziedzictwo regionu”.
Historyczną publikację „Dzieje Parafii w Opolu wpisane w dziedzictwo regionu” napisał dr Dariusz Tarasiuk – historyk i wykładowca z UMCS w Lublinie.
Dzieło to powstało w oparciu o różnorodne materiały: fotografie, materiały archiwalne i relacje świadków. Niniejsza publikacja nie powstałaby bez udostępnienie materiałów, a także ustnej relacji naocznych świadków wielu wydarzeń, które na długo zapisały się w ich pamięci. Właśnie za to składamy serdeczne podziękowania: ks. kanonikowi proboszczowi parafii Janowi Liwakowi, Państwu Halinie i Kazimierzowi Hołodom, Paniom: Krystynie Masiuk , Helenie Soleckiej i Alicji Marii Rudniewskiej, Panom: Józefowi Bazylukowi, Józefowi Mazurkowi, Bogusławowi Szabatowi i wszystkim tym, którzy przyczynili się do stworzenia tej historyczno-naukowej publikacji.
Za piękną szatę graficzną – Paniom: Paulinie Gierchard i Iwonie Olech. Ciekawa kompozycja publikacji z pewnością zachęci czytelnika do zapoznania się z interesującą treścią o naszej Małej Ojczyźnie.
W ramach zadania tej Operacji Wójt Gminy otworzył konferencję historyczno-kulturową poświęconą miejscowości Podedwórze i Parafii Opole. Wystąpienia zostały przygotowane przez Panów: dr Dariusza Tarasiuka, mgr Henryka Milanowicza i mgr Marcina Miszczuka. Pan Marcin Miszczuk był niestety nieobecny na spotkaniu i w jego imieniu przygotowany przez niego wykład przeczytała jego matka – Maria Miszczuk
Dr Dariusz Tarasiuk wystąpił z wykładem Dzieje Parafii Rzymskokatolickiej w Opolu.
mgr Henryk Milanowicz wystąpił z wykładem Dzieje parafii i gminy w latach 1800-1947
wykład mgr M. Miszczuka zatytułowanego Parafia greckokatolicka w Opolu. przeczytała Maria Miszczuk
Wójt Gminy i M. Zamyłko dziękując wykładowcom powiedzieli, że poznawanie historii zakłada żmudne wybieranie, porządkowanie rozmaitych faktów z bliższej i dalszej przeszłości, co zawsze odbywa się przez pryzmat określonych wartości. Fakty historyczne istnieją niezależnie od nas, natomiast wartości przechowujemy i pielęgnujemy w sobie. Stanowią one o naszej tożsamości. Każde docieranie do faktów oraz ich różnorodna systematyzacja zakładają określone spojrzenie na wartości każdego człowieka. Spojrzenie człowieka na dzieje chrześcijaństwa nie może być pozbawione właściwej mu wrażliwości i emocji, bo są to przecież także i jego dzieje.
W dalszej kolejności zaproszono do wysłuchania montażu słowno-muzycznego przygotowanego przez zespół ludowy „Wrzeciono”.
Tekst słowny, poezja, pieśni wkomponowane w całość wprowadziło jeszcze bardziej w uroczysty nastrój .
Na zakończenie spotkania Wójt Gminy zaprosił wszystkich uczestników konferencji na wspólny ciepły posiłek: kawę, herbatę, ciasto i wspólne grillowanie. Poinformował o tym, iż każdy z uczestników otrzyma bezpłatnie publikację książki i zakładkę .
Mieszkańców Gminy Podedwórze, którzy nie uczestniczyli w spotkaniu a są zainteresowani publikacją zapraszamy po jej odbiór do Gminnej Biblioteki Publicznej w Podedwórzu.
Marianna Zamyłko
Dyrektor GBP